Att stoppa i spargrisen

Har ni sett den roliga reklamen som ett pensionsbolag har där damerna och herrarna på våra sedlar kommer till liv och blir levande personer? Den reklamen gillar jag. Den är helt underbar. Den gör mig väldigt varm på insidan. Jag kan inte riktigt förklarar varför, men de är så himla fina. De har så fina kläder och frisyrer och verkar ha det gött ihop. Speciellt gillar jag flickan som finns på 50-lappen. Hon spelade i en serie som jag kollade på när jag var yngre, jag tror den heter "I en klass för sig", skitrolig ungdomsserie. Men tillbaka till sedlarna. Kan ni nämna de damer och herrar vi har på sedlarna? Man hanterar dem nästan varje dag men lägger inte märke till vilka som figurerar på dem. Jag ska erkänna att jag var rätt duktig. Av fem möjliga kunde jag fyra. Men jag var tvungen att gå in och kolla på Sveriges riksbank hur det verkligen ligger till.  En gubbe av dem hade jag ingen koll på alls, jag visste inte ens vad han hette. Kan du namnge våra sedlar?



Kolla vad fina de är. Bilden lånad härifrån.

Inget fusk nu!


Vad heter denna stiliga dam?





Vad heter denna sångfågel?






Han hade gröna fingrar, vad heter han?





Vad heter han?






Vad heter denna hölassåkande man?



Pengabilderna är lånade från www.riksbank.se

Good Luck Chuck.

L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0